Het laatste nieuws

• Geplaatst op 21 augustus 2015
  • door
  • In de rubriek Nieuws

RIJSSEN – Op voetbal, maar geen voetbalschoenen? Muziekles zonder fluit? Naar de bovenbouw en een dure (grafische) rekenmachine nodig? En pa en ma kunnen dat niet betalen omdat ze financiële moeilijkheden hebben? Misschien kan Stichting Waander Companje helpen!

Stichting Waander Companje viert in augustus van dit jaar haar eerste lustrum. Met de bodem van de kas in zicht. De stichting voorziet in benodigdheden voor kinderen van nul tot zestien jaar van wie de ouders even geen financiële armslag meer hebben en die door andere instanties niet verder geholpen kunnen worden. Stichting Waander Companje denkt in concrete oplossingen: geen geld, maar schoenen. Geen financiële bijdrage, maar een rugzak. “We geven geen grote bedragen. Het gaat meestal om kleinere bedragen. Variërend van 20 euro voor een schoolreisje tot 250 euro voor een werkweek. En alles wat daar tussen zit, van voetbalschoenen tot en met de contributie bij een sportvereniging of zwemles”, vertellen de bestuursleden Willemien Riezebos en wethouder Hans ter Keurst. Samen met Arnold te Wierik vormen ze het driekoppig bestuur van de stichting. “De aanvragen komen meestal per mail binnen, ook wel per post en soms gewoon aan de deur. Hoewel de mensen er zelf om kunnen vragen, zijn het vaak de leerkrachten, het maatschappelijk werk, de financiële hulpverlening, de gmeente of de diaconie die aan de bel trekt bij de stichting. “Vaak weten we niet om welke kinderen het gaan. Soms vragen we extra informatie, soms een voornaam, in twijfelgevallen een geboortedatum. De mogelijkheid is bedoeld voor kinderen tot 17 jaar, maar we gaan hier wel soepel mee om.” De stichting wordt gesponsord door bedrijven en verenigingen. “Middenstanders sponsoren ons in natura door goederen goedkoper of gratis beschikbaar te stellen.” Sponsors zijn meer dan welkom, want de bodem van de kas is in zicht. “De crisis is te merken. Er komen aanvragen binnen die we zonder crisis nooit binnen zouden hebben gekregen. En die aanvragen zijn welkom, want juist hiervoor is de stichting bedoeld!” De stichting voorziet in een behoefte: “Je kunt met de reguliere regelingen niet alle schrijnende gevallen oplossen. Deze stichting is voor die zaken die buiten wal en schip vallen. We vinden het fijn als mensen ons vinden, ze mogen ons nog veel meer vinden. Ze hoeven geen drempelvrees te hebben: gewoon vragen. We hebben minimale gegeven nodig, zodat het gevraagde komt waar het echt zijn moet. Kijk, mensen met een inkomen van 5000 euro per maand en een luxe leven, maar geld vragen omdat ze hun kinderen niet op hockey kunnen doen, dáár zijn we niet voor.”